Szakértőnk válaszol
Dietetikus Szakács
A Gyermelyi szakértője A Gyermelyi szakértője

dietFekete Krisztina vagyok, 1994-ben végeztem dietetikusként a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Főiskola Kar, Dietetika Szakán. Az Országos Egészségfejlesztési Intézetnél immáron kilencedik éve dolgozom, ez idő alatt elvégeztem a Debreceni Egyetem Népegészségügyi Iskola, Egészségfejlesztő szakát. Vallom, hogy az étkezés öröm, tudom, hogy a helyes táplálkozásnak egészségmegőrző szerepe van, hiszem, hogy a megfelelő étkezés és a rendszeres testedzés együtt pozitívan befolyásolja életmódunkat. Munkám során az egészséges táplálkozás, az energiaegyensúly témájában szakanyagokat írok, előadásokat tartok, egészségprogramok szervezésében veszek részt, megismertetve így a lakosság különböző csoportjait a megfelelő étkezés, az egészséges életmód főbb szabályaival. Szabadidőmben szívesen sportolok, büszke vagyok hogy a maratoni távot már ötször teljesítettem.

szakacsVomberg Frigyes vagyok. Gyakorlati éveimet a Hotel Duna Inter-Continental-ban töltöttem, majd két évig ugyanitt konyhafőnök helyettes voltam. Ezután két évig Ausztriában dolgoztam a Puchberg Hotel Haus-ban, Strengbergben, konyhafőnök helyettesként. Ezt követően pedig 11 évig dolgoztam az ország 10 legjobb étterme között jegyzett budapesti Várkert Casino séfjeként. A Magyarországi Konyhafőnökök Egyesületének alapító tagja, 2007-ig elnökségi tagja voltam. 2003. óta egyéni vállalkozóként, food stilyst-ként dolgozom a reklám szakmában, mellette előadásokat, továbbképzéseket tartok, főiskolákon oktatok.

Zsír vagy olaj 2009-07-13 11:14:42
Zsír helyett olaj?
Gyermelyi
Akinek rendben van a testsúlya, a vérzsír értékei, annak étkezésében mindkettőnek helye van, de arányában érdemes arra törekedni, hogy a napi zsiradékfogyasztáson belül, több legyen a növényi eredetű zsiradék mennyiség (2/3 rész). De energia-bevitel szempontjából a növényi olajjal is csínján kell bánni, mivel az azonos mennyiségű napraforgóolaj és a sertészsír kalóriatartalma ugyanannyi.

Egészséges étel 2009-07-13 11:13:39
Pörkölt galuskával, mint egészséges étel?
Gyermelyi
Együnk hozzá friss káposztasalátát, s az leköti a zsírsavakat, a koleszterint, így a pörkölt is kevésbé terheli meg a szervezetet. A káposzta egyébként is nagyon egészséges, nyersen, főzve, párolva, leszámítva azt az esetet, ha zsírban jól megforgatjuk.

Sok tésztát eszünk 2009-07-13 11:12:56
Mégis arról beszélnek sokat, hogy a nehéz ételek mellett sok tésztát is eszünk.
Gyermelyi
A kérdés, mennyi a sok. Bátran fogyaszthatunk tésztás ételeket hetente többször is. Már csak azért is, mert szervezetünk napi energiaszükségletét 50-60 százalékban szénhidrátokból kell hogy fedezzük. A tészta pedig nagyon jó szénhidrátforrás.

A tészta hizlal? 2009-07-13 11:12:19
A tészta hizlal?
Gyermelyi
Nem a tészta hizlal, hanem általában az, amit mellé teszünk, eszünk. A tészta gyakori fogyasztásra ajánlott termék, biztosítja a szervezet számára szükséges szénhidrátot (egyebek mellett), ráadásul összetett formában, ami nem lerakódik, hanem hasznosul.

Tojásos vagy tojás nélküli 2009-07-13 11:10:50
A tojásos tészta egészségesebb, mint a tojás nélküli?
Gyermelyi
A tojásos tészta a tojásnak köszönhetően számos fontos alkotóelemet tartalmaz: cinket, rezet, mangánt, szelént. Tökéletesen emészthető a fehérjéje és optimális a zsírsavösszetétele, nem is beszélve magas vitamintartalmáról. Ezek az előnyök a tojás nélküli durumtésztákban nincsenek benne, így a tojás nélküli durumtészta kevésbé értékes. A tojásos tészta a szervezet szempontjából mindenképpen többletértéket jelent, ugyanakkor mindkét típus bátran használható az egészséges táplálkozásban, mert fontos összetett szénhidrátforrást jelent.