Tészta-diéta

Mit érdemes tudni a durumtésztákról?

 

A mediterrán térségben őshonos durumbúzából állítják elő. A durumdara egységes fehérjeszerkezetének és nagyobb sárga pigment tartományának köszönhetően tojás nélkül is egy jó állagú tészta készíthető belőle. Így egy viszonylag olcsón előállítható terméket jelent, ennek is köszönhette az elmúlt évszázadokban népszerűségét. Bár zömében tojás nélkül gyártják a durumtésztát, azonban a speciális formájú és felhasználású igényes termékekhez, igaz kisebb koncentrációban, de adagolnak tojást, tojáskészítményt.

Mit érdemes tudni a magyar tojásos tésztákról?

A Kárpát-medence növénytermesztés szempontjából Európa legkedvezőbb adottságokkal rendelkező mezőgazdasági területe. Az éghajlati viszonyok miatt nálunk az ún. lágybúza (aestivum) az őshonos gabonafajta és olyan magas minőséget lehet vele elérni, hogy Európában sok helyütt javító búzaként is használják. A tésztagyártáshoz egy speciális, másutt nem használt, daraszerű tésztaipari lisztet használunk, mely beltartalmi értékeit illetően magas paraméterekkel rendelkezik. A liszt fehérjeszerkezetét tovább javítják a tojás tökéletesen emészthető fehérjéi, a tojás sárgája pedig szép aranysárga színt biztosít a tésztának.  A tojásnak köszönhetően a tojásos tésztákban még több hasznos tápanyag, fehérje, vitamin, lecitin, vas, és egyéb ásványi anyag található. Az egészségtudatosabb országokban a tojás magas koleszterintartalmával kapcsolatos téveszmék már régóta megdőltek. A szervezet szempontjából a koleszterin nélkülözhetetlen elem, ugyanis a sejtek regenerációjában fontos szerepe van, ezért ha a szervezet nem jut elegendő koleszterinhez, önmaga állítja elő – a védekező mechanizmusnak köszönhetően általában nagyobb mennyiségben, mint ami szükséges. A tojás ráadásul az ún. „jó koleszterint” tartalmazza.
A táplálkozás-élettani szempontból értékesebb tojásos tészta nemcsak gazdagabb ízzel, de jobb főzési tulajdonságokkal is rendelkezik a tojás nélkül készült hagyományos durumtésztáknál. Nagyobb a vízfelvevő képessége, „szaporább”, így adott egységnyi száraztésztából több főtt tészta készíthető belőle, ami fontos gazdaságossági szempont. Emellett a tojás fehérjéi ruganyosabb állagot biztosítanak számára, jobban ellenáll az esetleges túlfőzésnek, tehát könnyebb eltalálni az „al dente” állapotot.

10 dolog, amit a tojásos tésztákról tudni érdemes

 

  1. A tészták élettani szempontból is fontos tápanyagokat tartalmaznak, s amellett, hogy gyorsan lebomlanak vitaminokkal, ásványi anyagokkal és emésztést elősegítő ballasztanyagokkal látják el a szervezetet.
  2. A tojásnak köszönhetően a tojásos tészták koncentráltan tartalmaznak teljes értékű fehérjéket, vitaminokat, leticint, vasat és egyéb fontos ásványi anyagokat.
  3. Az eddigi tévhitekkel szemben bizonyított tény, hogy a tojás koleszterintartalma – részben ideális, részben speciális zsírjainak köszönhetően – nem befolyásolja lényegesen az emberi szervezet koleszterinszintjét.
  4. A tészta boldoggá tesz, hiszen a könnyen emészthető, gyorsan felszívódó szénhidrátok bizonyítottan jó hatással vannak az immunrendszerre és a kedélyállapotra.
  5. A tészta gyors lebomlásának köszönhetően fogyókúrákhoz is ideális, kiválóan harmonizál zöldséggel, hallal, vagy akár tésztasalátaként is elkészíthető.
  6. Míg Európában inkább durumtészta terjedt el addig Magyarországon a hagyományos tojásos tészta népszerű. Ellenben külföldön is egyértelműen a tojásos tészta számít a piac prémium kategóriájának.
  7. A tojásos tészták csomagolásán feltüntetett tojásszám az egy kiló liszthez adott tojások számát jelenti; a legelterjedtebbek a négytojásos tészták, amelyek minden fogáshoz kiválóak, a levesbetéteket pedig inkább a nyolc tojással készítik.
  8. A nyolctojásos tészta a magyar gasztronómia sajátossága, mondhatni Hungaricum.
  9. A friss tojásból készített tészták íze gazdagabb, tápértéke magasabb, állaga ruganyosabb.
  10. A tésztaételek nemcsak egészségesek, de gyorsan és kényelmesen elkészíthetőek, s változatos ízeiknek köszönhetően mindenki megtalálhatja számítását.